Педагогічний дизайн навчання онлайн
1. Роботу учнів при дистанційному навчанні потрібно оцінювати. Адже оцінювання — це встановлення рівня навчальних досягнень учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних програм. Але виставлення балів за певну роботу не повинно мати лише контролюючу функцію, воно має на меті звернути увагу дітей та їхніх батьків на ті завдання або теми, які потребують доопрацювання. Потрібно також обов’язково відзначити найбільш успішні роботи.
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватись у синхронному та/або асинхронному режимі.
Синхронний режим дозволяє забезпечити більш об’єктивне оцінювання, проте вимагає відповідного технічного забезпечення як у вчителя, так і у всіх учнів. Залишається ризик технічних збоїв під час виконання окремими учнями завдання, тому слід застосовувати індивідуальний підхід та передбачити можливість повторного виконання тесту (контрольної, самостійної роботи тощо).
Асинхронний режим є більш гнучким у застосуванні, оскільки учні можуть виконувати завдання у зручний час, проте менш об’єктивним. Для зменшення ризиків необ’єктивного оцінювання варто налаштувати опцію проходження тесту один раз та обмежити час на виконання завдання, встановити термін для здачі тесту (контрольної, практичної або самостійної роботи тощо), повідомляти результати (уразі неавтоматизованої перевірки робіт) індивідуально після здачі робіт всіма учнями. За необхідності учитель може провести додаткове усне опитування учнів за допомогою одного із засобів телефонного або відеозв’язку.
3. Формувальне оцінювання, яке дозволяє оцінити і скоригувати процес навчання, а не результат, учитель має застосовувати для всіх учнів, незалежно від вікової категорії. Таке оцінювання допомагає аналізувати індивідуальний прогрес і планувати індивідуальний темп навчання. Здійснювати таке оцінювання можливо за допомогою дистанційних платформ; використовуючи, наприклад, такі інструменти, як Google Forms, Kahoot, GoFormative, Wordwall, LearningApps та ряд інших. Важливо якомога частіше давати учням зворотний зв’язок, відзначати успіхи, надавати поради щодо завдань для додаткового опрацювання, заохочувати самостійне виявлення та виправлення помилок.
4. Поточне оцінювання можна здійснювати в усній та письмовій формах, застосовуючи такі його види: тестування, діагностичні роботи, дослідницькі та творчі відео, есе, усні співбесіди тощо. Більш традиційний підхід передбачає подання виконаних письмових робіт за допомогою електронних ресурсів Viber, Facebook, WhatsApp тощо. Усні завдання можуть бути оцінені вчителем безпосередньо через будь-який ресурс, що забезпечує відеозв’язок у синхронному режимі, або перевірені опосередкованим способом через відео- або аудіофайли, надіслані на пошту вчителя. Але звертаємо увагу на те, що кількість робіт, які підлягають поточному оцінюванню та передбачають фіксацію оцінки в класному журналі, під час дистанційного навчання варто оптимізувати з метою уникнення перевантаження учнів.
5. Підсумкове оцінювання має бути обов’язковим, оскільки воно дозволяє оцінити результат навчальної діяльності учнів та роботу вчителя. Важливим при виставленні підсумкових оцінок дистанційно є те, що учні мають бути знайомі з чіткими критеріями оцінювання, оцінки повинні бути розміщені на одному вебресурсі, а батьки повинні мати доступ до цієї інформації.
6. Оцінити отримані учнями знання можна з допомогою тестування у Google Forms, Classtime, Quizizz, Kahoot!, «На урок», OnlineTestPad, «Всеосвіта», шляхом виконання завдань на платформі LearningApps, а також перевіривши учнівські роботи, надіслані на електронну пошту чи Viber, або завантажені на Classroom.
7. Отримання навчальних матеріалів та спілкування між учасниками дистанційного навчання забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному або асинхронному режимі. Це можуть бути письмові роботи (самостійні й контрольні, тестові, відеоконференції завдання тощо), а також навчальні відео та творчі завдання.
8. Завдання повинні бути чіткими, з поясненням критеріїв оцінювання.
9. До навчальних матеріалів необхідно додавати чіткі інструкції щодо порядку виконання роботи: зазначати час, який потрібен для опанування теорії та виконання завдань, пропонувати необхідні стратегії, поради й підказки.
10. Дуже важливо вчасно перевірити роботи учнів, повідомити їм результати та надати рекомендації щодо виправлення помилок.
11. Обов'язковою умовою для успішного дистанційного навчання є зворотний зв'язок. Забезпечити його можна, використовуючи різні додатки та сервіси інтернет, у тому числі відеозв’язок (Zoom, Skype тощо), що допоможе перетворити учнів із пасивних слухачів на активних співрозмовників. Контролювати учнів та співпрацювати з батьками зручно у Google Classroom.
12. Результати оцінювання навчальних досягнень рекомендовано повідомляти учням в індивідуальному порядку шляхом використання одного із засобів зв’язку: електронної пошти, SMS, повідомлень в одному з месенджерів.
13. Звертаємо увагу на те, що оприлюднення списку оцінок для всього класу є неприпустимим.
14. Досягнення учня розглядаються як результат власного розвитку, а не порівнюються з оцінками однокласників.
15. Надавайте дітям більше підтримки, ніж критики, вони й так страждають від соціальної ізоляції та вимушеного перебування вдома.
16. Під час контролю та оцінювання обов’язково зважати на рівень здоров’я учнів та загальний досвід дистанційного навчання, а також на технічні проблеми, які можуть виникати під час виконання завдань. Важливо надавати дітям більше спроб і часу на виконання контрольних завдань.
17. Звертати увагу учнів та їхніх батьків на дотримання академічної доброчесності під час виконання завдань.
18.Учителі – предметники дотримуються вимог санітарного регламенту щодо обсягу домашніх завдань та тривалості їх виконання.
19.Термін виконання домашніх завдань не може обмежуватись днем проведення уроку: за традиційно прийнятою практикою домашні завдання виконуються до наступного уроку, а в умовах сьогодення допускається відтермінування виконання домашніх завдань з урахуванням реального стану із електропостачанням та забезпеченням Інтернетом.
20. Учнів, у яких немає технічного забезпечення для дистанційного навчання, оцінювати потрібно по завершенню воєнного стану.
Поради батькам від практичних психологів
1. Зараз діти, так само як і ми, перебувають у напрузі. Вони відчувають загальну тривогу від невизначеності, від напруги батьків, від зміни звичного режиму та обмежень. До цього додаються хвилювання про ДПА/ЗНО – поки немає розуміння щодо цього питання, від цього напруга посилюється. Тобто, зараз діти, особливо старші, потребують батьківської підтримки, вони очікують від батьків психологічної допомоги.
2. Ідеально, якщо батьки намагаються бути в контакті зі станом дитини і її почуттями, чесно говорять про те, що з нами відбувається. Треба просто сказати: “Якби мені зараз було потрібно вчитися вдома, мені теж було б дуже важко. Мені самому складно зараз зібрати себе в купу. Давай допоможемо одне одному – наприклад, разом складемо розклад на день. Я потребую твоєї допомоги”.
3. Ми маємо розуміти, що перші два тижні від початку занять – це період адаптації, коли ми тільки напрацьовуємо новий життєвий досвід. У когось – два, у когось – два з половиною. Це індивідуально. Взагалі, “по-хорошому”, на адаптацію дається до двох місяців, тобто два тижні – це фантастично швидко. Тому ми маємо бути дуже терплячими і обережними до себе і своїх дітей. Аналогічна ситуація складається і після канікул, виходу дітей на навчання.
4. Треба просто робити вдих та видих і нагадувати собі: “Я не вчитель”.Основа техніки безпеки для батьків: нам потрібно пам’ятати, що ми НЕ вчителі для наших дітей, у нас немає потрібних професійних навичок, ми не вміємо пояснювати предмети і, найголовніше (власне, чому батькам не можна навчати своїх дітей) – ми дуже емоційно починаємо спілкуватися. А дитина може просто не сприймати нас у ролі вчителя – і це нормально.
ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ
1. День не має перетворюватись на суцільне виконання домашніх завдань. Школа – це не все життя дитини, особливо зараз. Діти і без того відчувають себе незрозуміло за що покараними, і нам важливо, аби школа не асоціювалась із додатковим покаранням.
2. У дитини, яка вчиться вдома, має бути окрема територія. Навіть якщо в неї немає своєї кімнати, можна символічно позначити невелику частину мотузкою на підлозі, зробити парканчик з іграшок або коробок – що завгодно. Ми всі зараз змушені жити і працювати разом на невеличкій території, і це час перегляду кордонів кожної людини – неважливо, великої чи маленької – і поваги до цих кордонів. Це час, коли батьки вчаться стукати, перш ніж увійти в кімнату підлітка, якщо вони не робили цього раніше. Час, коли дитина вчиться не підходити без нагальної потреби до мами, яка працює з дому.
3. Треба слідкувати, щоб дитина будь-якого віку робила перерви – і краще, якщо ми зупинимо її трохи раніше, ніж вона втомиться. Маленькі втомлюються за 10-15 хвилин, підлітки – десь за півгодини.
4. Відчиняйте вікна, провітрюйте, дбайте про свіже повітря під час навчання дитини. У мозку є структури, що відповідають за відчуття безпеки – у разі нестачі свіжого повітря ці показники зменшуються. Якщо дитина перебуває в задусі, у неї знижується активність, вона втомлюється, закатує істерики. Чим менше повітря, тим гірші результати навчання.
5. Часто, коли дитина бачить велику кількість завдань (більше 8), у неї природно починається паніка і їй легше взагалі закрити щоденник або месенджер. Наше завдання – допомогти структурувати підхід до навчання. Буквально скласти з дитиною план: ти починаєш робити оце, потім – це. Також – розбивати велике завдання на маленькі частини. Це стосується всіх дітей. Загалом старші школярі вже вміють це робити самостійно, але якщо дитина у стані тривоги – розфокусована, погляд відсторонений, відсутній, або дитина хапається то за одне, то за інше – їй треба допомогти.
6. Часто дитина перед вибором: з якого завдання почати – з простого чи складного? Це залежить від того, як ваша дитина “вступає в діяльність”. Щоб це зрозуміти, треба поспостерігати: як дитина прокидається?
Є діти, які швидко встають, умиваються і починають усе робити. Коли така дитина їсть, вона спочатку з’їдає всі найсмачніші шматки і залишає несмачні наостанок. У такому ж режимі вона “вмикається” в усе нове. Тобто дуже швидко “входить” в урок – але й швидко втомлюється. Вона швидко здає контрольну роботу – але не факт, що там не буде помилок. Про таких дітей кажуть, що вони все схоплюють миттєво, але не зрозуміло, наскільки довго будуть це пам’ятати. Таким дітям треба складне давати на початку. І робити зарядку після уроку.
Натомість, є діти іншого типу – які довше розганяються. Вони “вмикаються” не так швидко – але довше йдуть. Ці діти переважно встають поволі, не з першого разу, зазвичай спочатку з’їдають несмачне, а смачні шматочки залишають наостанок. Таким дітям треба на розгін давати легкші завдання, а складні – потім. Їм навіть можна ставити під час навчання енергійну музику – якщо музика їх не відволікає. Або робити перед уроком зарядку.
7. Коли ми хочемо дитину в щось швидко залучити – наприклад, у навчання – ми маємо пам’ятати, що в неї, як у кожної людини, є інерція. Коли маленька дитина грається, а їй треба сідати за уроки – тут допоможе обумовлений час або дзвоник будильника, який кличе до навчання. Або ми говоримо: “За 10 хвилин сідаємо за уроки”. Так ми виявляємо повагу до своєї дитини як до людини. Зрозуміло, що це складно, адже багато батьків сьогодні також живуть у режимі дефіциту сил. Найлегший спосіб зекономити сили – примус. Але це програшний спосіб.
8. Батьки здобувачів освіти зобов’язані: (Ст. 55 п.3 Закону України «Про освіту»)
- Виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих та довкілля;
-Сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягнення дитиною передбачених нею результатів навчання;
-Поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;
-Дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку здібностей , формувати навички здорового способу життя;
-Формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
-Настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості,, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
-Формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України;
-Виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико – культурного надбання України;
-Дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за наявності);
Функції класного керівника під час дистанційного та змішаного навчання
- Планує та проводить відповідні заходи щодо профілактики бездоглядності, правопорушень;
- Здійснює педагогічний контроль за дотриманням учнями (вихованцями) статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших документів, що регламентують організацію навчально-виховного процесу; (26 вересня 2000 року за N 659/4880 Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти п. 2.4, 2.6)
- Здійснює контроль за відвідуванням занять учнями класу та надає інформацію про відвідування занять відповідальній особі.
- Забезпечує тісну співпрацю з батьками з даного питання та організовує батьківські збори та індивідуальні зустрічі.
- У разі відсутності учня десять днів підряд на заняттях без поважних причин, повідомляє адміністрацію закладу.
- Щотижнево проводить виховні години в режимі онлайн, відповідно до плану з виховної роботи, мотивуючи дітей щодо відвідування занять та своєчасного виконання домашніх завдань
Функції адміністрації
- Забезпечує технічними засобами педагогів закладу, у разі необхідності, та створює умови доступу до якісного Інтернету в шкільних кабінетах
- Створює єдину платформу для проведення освітнього процесу в закладі , або дозволяє педагогам використовувати інші платформи
- Забезпечує систематичний контроль за проведенням занять, веденням класних журналів. Здійснює їх перевірку.
- Створює умови для відвідування занять дітьми, співпрацює з класними керівниками, вчителями – предметниками, батьками, дітьми, соціально -психологічною службою закладу щодо неухильності виконання Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів.
Оцінювання навчальних досягнень здійснюється відповідно до нормативних документів:
Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 17);
Порядок переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 №762 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 08.05.2019 №621), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за №924/27369;
Інструкція з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 №496.
наказ Міністерства освіти і науки України від 13.04.2011р. №329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»;
наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 р. №1222 « Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»;
Оцінювання результатів дистанційного навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами:
наказ Міністерства освіти і науки України від 19.08.2016 р. №1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 р.№ 1222;
загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів листом МОН від №1/9-609 від 02 листопада 2020 року «Щодо організації дистанційного навчання»;
листом МОН від 16.04.2020 № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та з організованого з завершення 2019-2020 навчального року».
Оцінювання результатів дистанційного навчання учнів передбачає, що:
• учні, які здобувають освіту за дистанційною формою, обов'язково проходять формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання;
• види та періодичність оцінювання при використанні технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти визначаються відповідно до форми здобуття освіти (наприклад, лише річне оцінювання для екстернів);
• результати оцінювання фіксуються у класних журналах і свідоцтвах досягнень;
• оцінювання може здійснюватися за системою оцінювання, визначеною законодавством, або за власною шкалою закладу освіти (за наявності правил переведення такої шкали до системи оцінювання, визначеної законодавством);
• оцінювання може відбуватися очно або дистанційно (з дотриманням академічної доброчесності).
Оцінювання результатів навчальної діяльності здійснюється:
Синхронний режим (дозволяє забезпечити більш об'єктивне оцінювання, проте вимагає відповідного технічного забезпечення у вчителя та всіх учнів)
виконувати тести на платформах Googleclassroom, Naurok, Moodle та інші;
виконувати письмові роботи, у тому числі диктанти, із використанням відеоінструментів Skype, Zoom тощо;
усні форми контролю (усний переказ, презентація та захист проєктів тощо) із використанням відеоінструментів Skype, Zoom індивідуально або в групах;
брати участь в онлайн-семінарах та онлайн-форумах із використанням відеоінструментів Skype, Zoom або в чатах на платформах дистанційного навчання (наприклад, Moodle) у закритих групах Facebook та ін.;
виконувати інші завдання, які пропонує вчитель.
Асинхронний режим (більш гнучкий у застосуванні, оскільки учні можуть виконувати завдання у зручний час, проте менш об'єктивним).
виконувати завдання на одній з платформ (Googleclassroom, Naurok, Moodle та ін. за вибором вчителя);
виконувати письмові роботи у текстових редакторах (Word та ін.) або у зошитах та надсилати вчителю файли з виконаними завданнями електронною поштою, в один із месенджерів (Viber, WhatsApp, Facebook тощо) або іншими засобами поштового зв'язку (за відсутністю технічних засобів навчання або доступу до мережі Інтернет);
писати диктанти з використанням аудіо або відеозаписів, створених та надісланих вчителем;
знімати на відео або записувати аудіо усних відповідей та надсилати файли вчителю засобами електронного зв'язку;
виконувати інші завдання, запропоновані учителем.
Організація дистанційного навчання у сфері загальної середньої освіти регулюється:
• Законом України «Про освіту»;
• Законом України «Про повну загальну середню освіту»;
• Законом України від 28 квітня 2022 року № 7325 «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану»;
• Указом Президента України від 16 березня 2022 року № 143 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України»;
• постановою Головного державного санітарного лікаря України від 06 вересня 2021 року № 10 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)»;
• наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 року № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання»;
• наказом Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2012 року № 1060 «Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси»;
• наказом Міністерства освіти і науки України від 28 березня 2022 року № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;
• наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25 вересня 2020 року № 2205 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти»;
• листом Міністерства освіти і науки України від 19 серпня 2022 року № 1/9530-22 «Щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти».
Дистанційне навчання – це організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або способом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх, як звично, опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
Організація дистанційного навчання в закладі загальної середньої освіти має забезпечити можливість здобувачів освіти реалізувати право на якісну та доступну освіту відповідно до їхніх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей та досвіду незалежно від віку, місця проживання чи перебування, стану здоров’я, інвалідності, соціального і майнового стану, інших ознак і обставин, зокрема й тих, які об'єктивно унеможливлюють відвідування закладів освіти.
1.1.Це Положення визначає основні засади організації та запровадження дистанційного навчання в Южноукраїнському ліцеї № 2 Южноукраїнської міської ради Миколаївської області (далі Южноукраїнський ліцей № 2) в умовах запровадження воєнного стану та під час карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).
1.2. Організація дистанційного навчання у сфері загальної середньої освіти регулюється:
- Законом України «Про освіту»;
- Законом України «Про повну загальну середню освіту»;
- Законом України від 28 квітня 2022 року № 7325 «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану»;
- Указом Президента України від 16 березня 2022 року № 143 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України»;
- постановою Головного державного санітарного лікаря України від 06 вересня 2021 року № 10 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)»;
- наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 року № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання»;
- наказом Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2012 року № 1060 «Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси»;
- наказом Міністерства освіти і науки України від 28 березня 2022 року № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;
- наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25 вересня 2020 року № 2205 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти»;
- листом Міністерства освіти і науки України від 19 серпня 2022 року № 1/9530-22 «Щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти».
1.3. Дистанційне навчання – це організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або способом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх, як звично, опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
1.4. Метою дистанційного навчання в Южноукраїнському ліцеї № 2 - є надання освітніх послуг здобувачам освіти для набуття ними компетентностей відповідно до освітніх програм шляхом застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми рівнями відповідно до державних стандартів освіти.
1.5. Завданням дистанційного навчання в ліцеї є забезпечення можливості реалізації конституційного права на здобуття освіти.
1.6. У цьому Положенні терміни і поняття вживаються у таких значеннях:
дистанційна форма навчання - форма організації освітнього процесу у закладі освіти, яка забезпечує реалізацію дистанційного навчання в умовах воєнного стану та карантину і передбачає можливість отримання випускниками документів державного зразка про відповідний освітній рівень.
технології дистанційного навчання - комплекс освітніх технологій, зокрема інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання у закладі освіти;
інформаційно-комунікаційні технології дистанційного навчання – технології створення, накопичення, зберігання та доступу до веб-ресурсів (електронних ресурсів) навчальних дисциплін (програм), а також забезпечення організації і супроводу освітнього процесу з допомогою засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, зокрема мережі Інтернет;
веб-середовище дистанційного навчання - системно організована сукупність веб-ресурсів навчальних дисциплін (програм), програмного забезпечення управління веб-ресурсами, засобів взаємодії суб’єктів дистанційного навчання та управління дистанційним навчанням.
веб-ресурси навчальних дисциплін (програм) – систематизоване зібрання інформації та засобів навчально-методичного характеру, необхідних для засвоєння навчальних дисциплін (програм), яке доступне через Інтернет за допомогою веб-браузера та/або інших доступних користувачеві програмних засобів;
система управління веб-ресурсами навчальних дисциплін (програм) – програмне забезпечення для створення, збереження, накопичення та передачі веб-ресурсів, а також для забезпечення авторизованого доступу суб’єктів дистанційного навчання до цих веб-ресурсів;
– суб’єкти дистанційного навчання - особи, які навчаються (учні 1-11 класів), та особи, які забезпечують освітній процес за дистанційною формою навчання (педагогічні працівники);
– асинхронний режим - взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо;
– синхронний режим - взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-, відеоконференції, соціальні мережі).
2.1. Дистанційне навчання реалізовується шляхом:
– застосування дистанційної форми як окремої форми навчання;
– використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах.
2.2. Дистанційна форма навчання в закладі освіти запроваджується відповідно до рішення педагогічної ради ліцею.
2.3.Строк навчання учнів за дистанційною формою встановлюється закладом освіти і має бути не меншим, ніж за денною формою за відповідними освітніми рівнями.
2.4. Дистанційна форма навчання організовується відповідно до робочих навчальних планів для здобувачів освіти, які перебувають вдома через запровадження воєнного стану, карантину або інших надзвичайних ситуацій.
3.1. Освітній процес за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: самостійна робота, дистанційні навчальні заняття (вебінари), виконання проєктних завдань, домашніх контрольних робіт, практичних робіт
3.2. Основними видами навчальних занять за дистанційною формою є: лекція, семінар, практичні заняття, лабораторні заняття, консультації та інші.
Лекція - один із видів навчального заняття в дистанційному форматі, на якому учні отримують аудіовізуальну інформацію лекційного матеріалу через засоби телекомунікаційного зв’язку в синхронному або асинхронному режимі.
Семінар - це навчальне заняття, що заплановане програмою навчання, під час якого відбувається обговорення вивченої теми, до якого учні готують тези виступів на підставі виконаних завдань.
Практичне заняття - це навчальне заняття, під час якого відбувається детальний розгляд школярами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни та формуються вміння і навички їхнього практичного застосування шляхом індивідуального виконання ними завдання (контрольних робіт), сформульованих у дистанційному курсі. Практичні заняття виконуються дистанційно, результати для перевірки вчителем розміщуються на сервері ДН.
Лабораторне заняття - форма навчального заняття, яка передбачає, що учні особисто проводять натурні або імітаційні експерименти чи дослідження з метою практичного підтвердження окремих теоретичних положень конкретної навчальної дисципліни. При проведенні лабораторних робіт школярі набувають практичних навичок роботи з лабораторним устаткуванням, обладнанням, вимірювальною апаратурою, обчислювальною технікою, методикою експериментальних досліджень у конкретній предметній галузі. Лабораторні заняття в дистанційному навчанні в залежності від рівня матеріально-технічної оснащеності, можливостей створення і використання віртуальних лабораторій проводяться дистанційно з використанням відповідних моделюючих програм (емуляторів), віртуальних лабораторій тощо.
Консультація - це елемент освітнього процесу, за яким учні дистанційно отримують відповіді від викладача на конкретні запитання або пояснення певних теоретичних положень чи аспектів їх практичного застосування (у формі чату, форуму та особистих повідомлень).
3.3. Лекція, консультація, семінар, проводяться з учнями дистанційно у синхронному чи асинхронному режимі відповідно до навчального плану.
3.4. Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами дистанційного навчання під час навчальних занять, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному чи асинхронному режимі.
3.5. Практичне заняття, яке передбачає виконання практичних (контрольних) робіт, відбувається дистанційно в асинхронному режимі. Окремі практичні завдання можуть виконуватись у синхронному режимі, що визначається робочою програмою навчальної дисципліни за вибором учителя.
3.6. Лабораторне заняття проводиться дистанційно з використанням відповідних віртуальних тренажерів, наочних демонстрацій.
3.7. До інших видів навчальних занять при здійсненні освітнього процесу належать ділові ігри, виконання проєктів у групах тощо. Ці види занять можуть проводитись дистанційно у синхронному чи асинхронному режимах, що визначається робочою програмою навчальної дисципліни.
3.8. Контрольні роботи з навчальних предметів за дистанційною формою навчання можуть здійснюватись відповідно до рішення закладу освіти дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема відеоконференцій зв’язку за умови забезпечення академічної доброчесності учасників освітнього процесу.
3.9.Створення та поповнення інформаційних ресурсів дистанційного навчання здійснюється учителями-предметниками закладу освіти.
4.1. Керівник закладу освіти затверджує розклад навчальних занять з використанням технологій дистанційного навчання з дотриманням вимог пункту 8 розділу V Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОЗ України від 25.09.2020 № 2205:
- для учнів 1 класу – не більше 10 хвилин;
- для учнів 2-4 класів – не більше 15 хвилин;
- для учнів 5-7 класів – не більше 20 хвилин;
- для учнів 8-9 класів – 20-25 хвилин;
- для учнів 10-11 (12) класів на 1-й годині занять – до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин;
- при здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11 (12) класів – не більше 25-30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті;
4.3. Перелік предметів чи тем навчальних програм, видів навчальних занять, які здійснюються за технологіями дистанційного навчання, визначаються педагогічною радою ліцею та цим положенням
4.4. Для учнів з особливими освітніми потребами на підставі висновку ІРЦ та заяви батьків, створюються умови для забезпечення повноцінної участі в освітньому процесі (застосування допоміжних технологій навчання, підтримка з боку асистента вчителя або асистента учня), надання додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять з обов’язковим урахуванням індивідуальної програми розвитку.
4.5. Педагогічні працівники використовують усі доступні засоби комунікації для учнів, які не можуть взяти участь у синхронному режимі взаємодії з поважних причин.
4.6. Заклад освіти оприлюднити на вебсайті ліцею інформацію про організацію дистанційної форми здобуття освіти.
4.7. Педагогічні працівники дотримуються вимог щодо захисту персональних даних учасників освітнього процесу в електронному освітньому.
4.7. Для ефективної організації дистанційного навчання заклад освіти за рішенням педагогічної ради визначає платформи та сервіси для дистанційного навчання.
4.8. Для комунікації з учасниками освітнього процесу педагогічні працівники використовують соціальних мережі / месенджери. Учитель створює групу в соціальній мережі / месенджері (Facebook, Viber, Telegram тощо) з обмеженим доступом, розміщує навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання, а також проводить опитування (голосування) учасників освітнього процесу.
4.9. Педагогічні працівники можуть, за потреби, використовувати засоби електронної пошти.
5.1. Адміністрація ліцею (директор, заступники директора з навчально-виховної роботи):
5.1.1 Проводить моніторинг забезпеченості та наявності умов для дистанційного навчання в учнів закладу освіти.
5.1.2 Проводить моніторинг дистанційних платформ і цифрових сервісів та за рішення педагогічної ради затверджує ті, які найбільше підходитимуть учням і педагогам для організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання під час надзвичайних обставин з урахуванням особливостей освітнього процесу закладу освіти.
5.1.3 Організовує методичні навчання педагогічного колективу щодо опанування методами та технологіями дистанційного навчання.
5.1.4 Проводить роботу щодо внесення змін у календарно-тематичне планування учителів з метою інтеграції та ущільнення навчального матеріалу із затвердженням цих змін.
5.1.5 Затверджує оновлені розклади уроків і навчальних занять, груп продовженого дня, корекційно-розвиткових занять тощо.
5.1.6 Забезпечує функціонування й оновлення сайту закладу освіти у закладці «Дистанційне навчання», у якому розміщуються інформація про дистанційне навчання здобувачів освіти.
5.1.7 Розробляє та доводить до відома працівників порядок обліку робочого часу та ведення необхідної документації.
5.1.8 Затверджує режим роботи педагогічних працівників в умовах дистанційного навчання.
5.1.9 Проводить онлайн-наради, семінари, вебінари, консультації, відеоконференції з педагогічними працівниками.
5.1.10 Розробляє заходи щодо забезпечення різних форм зв’язку з батьками.
5.2 Педагогічні працівники:
5.2.1 Вивчають стан забезпеченості і можливостей учнів щодо дистанційного навчання.
5.2.2 Уносять зміни до календарно-тематичного планування та ущільнення навчального матеріалу.
5.2.4 Здійснюють самоосвітню роботу з вивчення технологій дистанційного навчання
5.2.5 Виконують освітню програму для досягнення учнями передбачених результатів навчання, надають інформацію щодо обсягу та змісту навчального матеріалу, завдань на його закріплення, перевіряють й оцінюють їх та надають коментарі на виконані завдання, використовуючи відповідну електронну освітню платформу, комунікаційні онлайн сервіси та інструменти; співпрацюють з усіма учасниками освітнього процесу.
5.2.6 Дотримуються встановленого режиму закладу освіти.
5.2.7 Ппроводять моніторинг засвоєння навчального матеріалу, організовують за потреби коригувальне навчання.
5.3 Здобувачі освіти:
5.3.1 Здійснюють регулярну та змістовну взаємодію з педагогічними працівниками в синхронному або асинхронному режимі відповідно до розкладу занять з метою виконання освітньої програми для досягнення передбачених навчальними програмами результатів навчання; опрацьовують зміст навчального матеріалу, завдання на його закріплення, виконують творчу, навчально – дослідницьку роботу, беруть участь у підсумкових роботах, тестуваннях тощо, використовуючи електронну освітню платформу, доступні комунікаційні онлайн сервіси та інструменти
5.3.2Опрацьовують коментарі на виконані завдання, рекомендації, надані вчителями
5.3.3 Дотримуються принципів академічної доброчесності.
5.4 Батьки (відповідно до п.13 розділу 1 Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 08.09.2020 р. №1115):
5.4.1 Сприяють виконанню дитиною освітньої програми, навчальних програм з окремих предметів, дбають про психічне і фізичне здоров’я дітей, формують у них навички здорового способу життя.
5.4.2 Можуть надавати пропозиції щодо покращення організації освітнього процесу за дистанційною формою навчання.
5.4.3 Сприяють дотриманню дітьми академічної доброчесності в освітньому процесі.
5.4.4 Беруть участь у батьківських зборах в онлайн та офлайн форматах.
5.4.5 Якщо батьки під час організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання не виконують свої обов’язки щодо забезпечення здобуття дитиною освіти, зокрема не забезпечують участь дитини в освітньому процесі протягом 10 робочих днів підряд з невідомих причин, заклад освіти інформує про це відповідну службу у справах дітей та ювенальну превенцію.
6.1. Учні, які здобувають освіту за дистанційною формою, обов’язково проходять формувальне або підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання.
6.3. Результати досягнень фіксуються у класних журналах, дистанційному сервері, табелях та свідоцтвах досягнень здобувачів освіти та доводяться до відома учнів та їх батьків класними керівниками у дистанційному режимі.
6.5. У класному журналі зазначати режим проведення конкретного навчального заняття (синхронно або асинхронно).
6.7. Педагогічні працівники застосовують методи самооцінювання і взаємооцінювання.
6.8 Під час оцінювання навчальних досягнень учителі враховують дотримання учнями принципів доброчесності, а саме: вияв поваги до інших осіб, їх прав і свобод, дотримання принципів академічної доброчесності. У разі порушення учнем / ученицею принципів доброчесності під час певного виду навчальної діяльності учитель може прийняти рішення не оцінювати результат такої навчальної діяльності.
6.9 Керуючись правом на автономію у виборі змісту, форм і методів роботи, учитель може використовувати самостійно визначені або розроблені способи фіксації зворотного зв’язку з учнями; при цьому важливим є забезпечення ефективності процесу оцінювання задля досягнення очікуваних результатів учнями.
6.10 Оцінка результатів навчання учнів є конфіденційною інформацією, яку повідомляють лише учневі / учениці, його / її батькам (іншим законним представникам).
6.11 За дистанційного та змішаного режимів навчання оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися очно або дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, зокрема відеоконференцзв’язку.
Оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти врегульовано:
Методичними рекомендаціями щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 13.07.2021 № 813;
Методичними рекомендаціями щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 № 289 (чинні для 5 класів);
Критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329;
Орієнтовними вимогами оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 із змінами, додаток 2 (чинні для 6-11 класів);
Інструкцією з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496.
6.12 Відповідно до законодавства в разі відсутності результатів річного оцінювання за 2021/2022 навчальний рік учень / учениця має право пройти річне оцінювання до початку 2022/2023 навчального року.
6.13 На початку навчального року учителі проводять діагностику та аналіз опанування учнями матеріалу, пропонованого під час дистанційного навчання за минулий навчальний рік. Результати діагностування не підлягають обліку й не враховуються під час оцінювання за перший семестр.
6.14 Форма обліку відвідування синхронних занять приймається рішенням педагогічної ради.
6.15. Моніторинг відвідування учнями занять здійснює заступник директора з виховної роботи за звітами класних керівників.