І. Загальні положення
1.1. Дане Положення регулює питання організації захисту дітей від різних форм насильства та жорстокого поводження в Південноукраїнському ліцеї №2 Південноукраїнської міської ради (далі Південноукраїнський ліцей №2).
1.2. Положення розроблено на основі Законів України «Про освіту», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про охорону дитинства», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», постанов Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статті»; від 01.06.2020 № 585 «Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах», від 28.07.2021 № 775 «Про внесення змін до Порядку забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження», наказів Міністерства освіти та науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами»; від 28.12.2019 № 1646 «Про деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.02.2020 за № 111/34394 Міністерства соціальної політики України, Міністерства внутрішніх справ України від 13.02.2019 № 369/180 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02.04.2019 № 333/33304) «Про затвердження Порядку проведення оцінки ризиків вчинення домашнього насильства».
1.3. Метою Положення є забезпечення функціонування ефективної системи унеможливлення будь-якого виду насильства та жорстокого поводження з дітьми та створення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та жорстокого поводження з дитиною, запровадження системи інформування про випадки (або підозру на випадки) насильства та жорстокого поводження з дітьми, а також забезпечення оперативного їх розгляду та реагування на них.
1.4. Дія Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу.
ІІ. Основні терміни
2.1. Безпечне освітнє середовище - сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпечності та якості харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (зокрема шляхом булінгу (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території та в приміщеннях закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.
2.2. Насильство – це будь-які навмисні дії одної людини по відношенню до іншої, які порушують її конституційні права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному здоров’ю.
Види насильства:
1) економічне насильство — форма насильства, що включає умисне позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів або можливості користуватися ними, залишення без догляду чи піклування, перешкоджання в отриманні необхідних послуг з лікування чи реабілітації, заборону працювати, примушування до праці, заборону навчатися та інші правопорушення економічного характеру;
2) психологічне насильство — форма насильства, що включає словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи, контроль у репродуктивній сфері, якщо такі дії або бездіяльність викликали у постраждалої особи побоювання за свою безпеку чи безпеку третіх осіб, спричинили емоційну невпевненість, нездатність захистити себе або завдали шкоди психічному здоров’ю особи;
3) сексуальне насильство — форма насильства, що включає будь-які діяння сексуального характеру, вчинені стосовно повнолітньої особи без її згоди або стосовно дитини незалежно від її згоди, або в присутності дитини, примушування до акту сексуального характеру з третьою особою, а також інші правопорушення проти статевої свободи чи статевої недоторканості особи, у тому числі вчинені стосовно дитини або в її присутності;
4) фізичне насильство — форма насильства, що включає ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, а також незаконне позбавлення волі, нанесення побоїв, мордування, заподіяння тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, залишення в небезпеці, ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані, заподіяння смерті, вчинення інших правопорушень насильницького характеру.
2.3. Домашнє насильство – діяння фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім'ї чи в межах місця проживання або між родичами, між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають чи проживали однією сім'єю, але не перебувають чи не перебували у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає або проживала особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, а також погрози вчинення таких діянь.
2.4. Булінг (цькування) - тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Види булінгу (цькування):
1) фізичне насильство (тілесні ушкодження, які завдають болю, призводять до порушень психічного та фізичного здоров’я, чи навіть смерті; це штовхання і смикання; удари, стусани, побиття; знущання, викручування рук; жбурляння предметів; спроби задушити);
2) психологічне насильство (тиск на психіку іншої людини, який проявляється у нанесенні словесних образ, погроз, залякуванні, переслідуванні);
3) економічне (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);
4) сексуальне (у випадках булінгу: принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);
5) кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв).
2.5. Жорстоке поводження з дитиною — будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною, зокрема домашнього насильства, а також будь-які незаконні угоди стосовно дитини, зокрема вербування, переміщення, переховування, передача або одержання дитини, вчинені з метою її експлуатації з використанням обману, шантажу чи уразливого стану дитини.
ІІІ. Завдання
3.1. Основні завдання щодо захисту від різних форм насильства та жорстокого поводження в Південноукраїнському ліцеї №2:
-запровадження порядку дій, спрямованих на унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми;
-формування в працівників Південноукраїнського ліцею №2 відповідального ставлення до недопущення насильства та жорстокого поводження з дітьми;
-поширення культури нульової толерантності до насильства та жорстокого поводження з дітьми у всіх сферах діяльності;
-здійснення аналізу ситуації в закладі освіти (фізичного та емоційно- психологічного середовища);
-вироблення офіційної позиції закладу освіти щодо всіх форм насильства та інформування про неї всіх учасників освітнього процесу;
-визначення обов’язків та відповідальності учасників освітнього процесу щодо створення та дотримання безпечної поведінки в закладі освіти;
-забезпечення оперативного інформування уповноваженого підрозділу органу Національної поліції та служби у справах дітей про випадки вчинення насильства та жорстокого поводження з дітьми.
3.2. Директор Південноукраїнського ліцею №2:
-сприяє створенню безпечного освітнього середовища в Південноукраїнському ліцеї №2, вільного від насильства та жорстокого поводження з дитиною;
-затверджує положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в Південноукраїнському ліцеї №2, забезпечує його оприлюднення, обов’язкове ознайомлення з ним працівників але у строк, що не перевищує п’яти робочих днів із дня початку роботи працівників з дітьми та молоддю, та здійснює контроль за його виконанням;
-затверджує форми первинного повідомлення про підозру на випадок насильства щодо дитини згідно з додатком 1 Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми; затверджує форми реєстрації внутрішнього інциденту (журналу безпеки) згідно з додатком 2 Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми; затверджує форми анкети анонімного опитування для дітей згідно з додатком 3 Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми;
-розглядає усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки насильства або жорстокого поводження з дитиною в Південноукраїнському ліцеї №2, протягом однієї доби з моменту надходження та у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною невідкладно повідомляє про це батьків, інших законних представників дитини, а також письмово повідомляє уповноважений підрозділ органу Національної поліції України та службу у справах дітей;
-сприяє проходженню навчання персоналу (обов’язкові навчання з питань захисту прав дитини);
-сприяє проходженню особами, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження, відповідної програми для таких осіб;
-дотримується вимог політики найму працівників Південноукраїнського ліцею №2, що пов’язана із політикою запобігання насильству (перевірка кандидатів на наявність судимостей, рекомендації).
3.3. Соціально-психологічна служба (психолог/соціальний педагог) Південноукраїнського ліцею №2:
-забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти Південноукраїнського ліцею №2, які вчинили булінг/насильство, стали його свідками або постраждали від булінгу/насильства, веде облік випадків та оформлення документації, згідно цього Положення;
-забезпечує реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, консультацій, інформаційних сесій, тренінгів, тематичних тижнів, розповсюдження інформаційних матеріалів, проведення батьківських зборів з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;
-забезпечує заходи з інформування (розміщення у доступних місцях для дітей та батьків, інших законних представників інформаційних матеріалів (плакатів, брошур із контактами служб допомоги, контактних номерів телефонів для анонімного звернення);
-забезпечує інформування дітей та їх батьків або інших законних представників дитини, працівників Південноукраїнського ліцею №2 про їх обов’язок повідомити про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми з наданням інформації про шляхи інформування про такі випадки;
-проводить оцінювання ризиків насильства та жорстокого поводження з дітьми в діяльності Південноукраїнського ліцею №2, вжиття заходів, необхідних для їх усунення або мінімізації, із забезпеченням подальшого моніторингу та контролю, а також перегляд запроваджених заходів з унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми.
3.4. Педагогічні та інші працівники Південноукраїнського ліцею №2:
-забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю;
-повідомляють директора Південноукраїнського ліцею №2 про факти насильства та булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;
-сприяють у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування) та насильства;
-виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків насильства та булінгу (цькування) у закладі освіти;
-за потреби надають домедичну допомогу, викликають бригаду екстренної (швидкої) допомоги та звертаються до органів Національної поліції.
IV. Права та обов'язки учасників освітнього процесу Південноукраїнського ліцею №2.
4.1. Здобувачі освіти Південноукраїнського ліцею №2 мають право на:
-якісні освітні послуги;
-індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;
-інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення;
-свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;
-особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;
-безпечні та нешкідливі умови навчання;
-повагу людської гідності;
-захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувачам освіти;
-отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від насильства та булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).
Здобувачі освіти Південноукраїнського ліцею №2 зобов’язані:
-поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
-відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;
-дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти;
-повідомляти адміністрації Південноукраїнського ліцею №2 про факти булінгу (цькування) та насильства стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
4.2. Батьки здобувачів освіти Південноукраїнського ліцею №2 мають право на:
-отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, у тому числі - щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).
-про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у Південноукраїнському ліцеї №2 та його освітньої діяльності;
-подавати заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
-вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;
-отримувати інформацію щодо порядку та умов проходження їхньою дитиною, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження, відповідних програм для таких осіб.
Батьки здобувачів освіти Південноукраїнського ліцею №2 зобов'язані:
- виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;
- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;
- дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
- формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
-настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності;
- сприяти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);
- виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу
(цькування) та інше, що сприятиме покращенню виправлення ситуації, що призвела до булінгу.
4.3. Працівники Південноукраїнського ліцею №2, які залучаються до освітнього процесу мають право на:
- захист професійної честі і гідності;
- захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь - якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю.
Працівники Південноукраїнського ліцею №2, які залучаються до освітнього процесу зобов'язані:
- дотримуватися педагогічної етики;
- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;
- настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
- формувати у здобувачів освіти усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України;
- формувати у здобувачів освіти прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
- захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю здобувачів освіти, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам;
- вживати невідкладних заходів для припинення насильства або жорстокого поводження з дитиною;
- додержуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, виконувати свої посадові обов'язки;
- повідомляти директора Південноукраїнського ліцею №2 про факти всіх форм насильства стосовно здобувачів освіти, педагогічних, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування);
- повідомляти одному з батьків або іншим законним представникам дитини, яка вчинила насильство або жорстоке поводження, та дитині, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження, про виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною.
V. Відповідальність осіб причетних до причетних до насильства та жорстокого поводження з дітьми
5.1. Особи, які вчинили насильство або жорстокість по відношенню до здобувачів освіти, притягуються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
5.2. Неповідомлення директором закладу освіти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
5.3. Особу за вчинення насильства та жорстоких дій із дітьми можуть направити для проходження відповідної програми: за рішенням суду — строком від одного до трьох місяців; за відсутності судового рішення — на добровільній основі, а дітей віком до 16 років — за згодою законних представників дитини.
5.4. Законні представники дитини, яка постраждала або стала свідком від насильства або жорстокого поводження, мають право отримувати інформацію щодо порядку та умов проходження нею відповідних програм.
VІ. Взаємодія з установами, які здійснюють заходи у сфері запобігання та захисту від різних форм насильства та жорстокого поводження в закладах освіти
6.1. Налагодження співпраці із службою у справах дітей, центром соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, представниками правоохоронних органів, громадських інституцій.
6.2. Розроблення спільних планів роботи з проведення превентивних інформаційно-просвітницьких заходів з усіма учасниками освітнього процесу з питань запобігання та протидії насильству та боулінгу (цькування).
6.3. Участь представників інших установ у професійному інформуванні усіх учасників освітнього процесу щодо запобіганню насильству та булінгу (цькування).
6.4. Залучення представників служби у справах дітей, центрів соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, представників правоохоронних органів, громадських інституцій до розгляду звернень, заяв всіх видів насильства та булінгу (цькування).
6.5. Забезпечити взаємодію із місцевими центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги при проведенні спільних правопросвітницьких заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) та домашньому насильству, а також спрямування осіб, що постраждали від булінгу (цькування) та домашнього насильства до найближчої точки доступу системи безоплатної правової допомоги з метою отримання правової інформації та консультації, а при необхідності, забезпечення представництва їх інтересів у суді.
VІІ. Прикінцеві положення
7.1. Положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в Південноукраїнському ліцеї №2 Південноукраїнської міської ради затверджується наказом директора закладу освіти та є обов’язковими до виконання усіма учасниками освітнього процесу.
7.2. Усі учасники освітнього процесу мають бути ознайомлені з порядком захисту від різних форм насильства та жорстокого поводження з дітьми.
Торгівля людьми – злочин, що не має кордонів, а його жертвою може стати будь-хто, незалежно від віку, статі чи соціального статусу. Сексуальна експлуатація, трудове рабство, продаж дітей – це лише частина форм, у яких проявляється ця злочинна діяльність.
Далеко не всі, хто став «живим товаром», готові зізнатися в цьому навіть собі. А ті, хто володіє інформацією про такі випадки, часто залишаються осторонь, вважаючи, що це не їхня справа. Проте мовчанням і користуються злочинці.
Найчастіше торгівля людьми має два «обличчя»: трудову експлуатацію, коли людину використовують як ресурс, та солодкі обіцянки «роботи» за кордоном, що закінчуються сексуальним поневоленням.
Щоб убезпечити себе, перевіряйте всі деталі працевлаштування, ніколи не передавайте документи незнайомцям, уникайте підозрілих пропозицій роботи без офіційного оформлення.
Якщо ж ви або ваші близькі стали жертвою торговців людьми, телефонуйте на спецлінію Національної поліції України – 102, Державну гарячу лінію з питань протидії торгівлі людьми – 15-47, Національну безкоштовну гарячу лінію з питань протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів – 527 (з мобільного) або 0800-505-501. За кордоном звертайтеся до дипломатичних установ України або місцевих правоохоронних органів.
За торгівлю людьми в Україні передбачена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі. Максимальний термін – 15 років.
Глузування та знущання над дітьми однолітків вже стали частиною шкільного життя. З роками масштаби цього явища тільки збільшуються. На Заході його прийнято називати булінгом.
Багато батьків вважають, що булінг не така серйозна проблема, як вживання школярами заборонених речовин (тютюну, алкоголю, наркотиків), проте його наслідки можуть бути дуже важкими та тривалими. Багато дітей спеціально уникають відвідування школи, тому що бояться цькування. Булінг негативно впливає не тільки на тих, хто терпить образи і знущання, а й на тих, хто їх завдає.
Нерівність сил агресора та жертви;
Повторюваність насильства;
Гостра емоційна реакція жертви.
Погано вчитися.
Мати занижену самооцінку.
Переживати депресивний стан.
Проявляти агресивність, щоб захистити себе й помститися своїм кривдникам.
Погано вчитись.
Палити та вживати алкоголь.
Скоювати злочини в майбутньому.
Навчайте дітей вирішувати проблеми конструктивно, без агресивності, хваліть їх, коли в них це виходить.
Хваліть їх, коли вони добре поводяться, це допоможе їм підняти самооцінку. Дітям потрібна впевненість у собі, щоб вони могли відстояти свою точку зору.
Спитайте в дітей, як пройшов їх день у школі, уважно вислухайте, що вони розповідають про шкільне середовище, своїх однокласників і проблеми.
Серйозно поставтеся до булінгу. Більшість дітей соромляться розповідати, що їх ображають.
Якщо ви бачите, що когось ображають, обов’язково заступіться за дитину, навіть якщо кривдником є ваш син чи донька.
Закликайте дитину допомагати тим, хто цього потребує.
Нікого не ображайте самі. Якщо дітей ображають удома, вони будуть зганяти злість на інших. Якщо ваша дитина бачить, що ви ображаєте когось іншого, глузуєте над ним або брешете про когось, вона буде чинити так само.
Підтримуйте школу в боротьбі з булінгом.
Більшість дітей соромляться зізнатись у тому, що над ними знущаються. Вони можуть нікому про це не розповідати. Якщо ваша дитина все-таки прийшла до вас по допомогу, поставтесь до цього серйозно. Якщо дитина вперше попросила про допомогу, але до неї не поставилися серйозно, вдруге вона вже до вас не звернеться.
Батьки можуть допомогти дитині не стати жертвою булінгу, тобто здійснити первинну профілактику.
Для цього:
1. Налагодьте стосунки з вчителями та однокласниками, беріть участь в заходах, до яких залучають і батьків. Якщо у вас є незвичне хобі, яке є цікавим дітям, розкажіть про це однокласникам дитини, викликавши тим самим повагу до нього.
2. Допоможіть дитині стати упевненою у собі і знайти друзів. Запрошуйте однокласників дитини, а особливо тих, кому вона симпатизує, якомога частіше до себе в гості. Дитині потрібні люди, які не дадуть її образити.
3. Допоможіть дитині стати членом класного колективу, а не просто ходити на навчання; не налаштовуйте дитину проти шкільних заходів, навіть якщо вони можуть здатися вам непотрібними.
4. У випадку завищеної самооцінки поясніть дитині, що цього не потрібно показувати оточуючим, що у будь-якої дитини є свої недоліки та переваги; і якщо вона досягає успіху в математиці, наприклад, то не обов’язково у неї будуть успіхи у фізкультурі або чомусь іншому
5. Будьте прикладом спокійного, ввічливого ставлення до оточуючих, зберігаючи при цьому особисту автономність та самодостатність.
6. Розкажіть дитині, що не потрібно боятися постояти за себе чи когось іншого.
Важливо діяти!
1. У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
2. Створюється комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) зі складу педагогічних працівників (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьків постраждалого та булера, керівника закладу освіти та скликається засідання.
3. Комісія протягом 10 днів проводить розслідування та приймає відповідне рішення.
4. Якщо Комісія визнає, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять системний характер, про це повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна превенція) та Служба у справах дітей;
5. Якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою.
6. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів Комісії.
7. Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), за наявності — спостерігачі зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
Процедура подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти
Усі учасники освітнього процесу у разі виявлення випадків булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, в обов’язковому порядку протягом дня повідомляють керівника закладу освіти у письмовій формі – заява.
Заява заповнюється державною мовою, розбірливим почерком. Виправлення не допускаються. У заяві необхідно вказати:
–прізвище, ім’я, по батькові заявника, адресу фактичного проживання, контактний телефон;
–навести розгорнутий виклад фактів щодо виявлених випадків булінгу (цькування);
–зазначити дату подання заяви та підписати особисто.
Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00)
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000
Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335
Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20
Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75
Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103
Національна поліція України 102
Згуртування учнів - важлива задача для класного керівника, оскільки це не лише сприяє формуванню дружніх відносин серед учнів, а й створює сприятливу атмосферу для навчання та розвитку. Ось деякі поради для класних керівників щодо згуртування учнів:
Створення спільних цілей: Залучайте учнів до формулювання цілей класу або групи. Розгляньте, які цілі вони хотіли б досягти впродовж року, і допоможіть їм розробити плани для їх досягнення.
Спільні заходи та проекти: Організовуйте спільні заходи, які сприяють співпраці та взаємодії між учнями. Це може бути спортивні змагання, мистецькі проекти, благодійні акції тощо.
Створення дружніх умов: Забезпечте дружню атмосферу в класі, де кожен учень відчуває себе прийнятим і важливим. Пропагуйте повагу, толерантність та взаємопідтримку.
Формування командної роботи: Залучайте учнів до командної роботи на уроках та поза ними. Розвивайте навички співпраці, взаємодопомоги та обговорення рішень.
Врахування індивідуальних потреб: Будьте уважними до індивідуальних потреб кожного учня. Підтримуйте учнів з різними здібностями та інтересами, створюючи для них можливості для розвитку.
Посилення спільного досвіду: Сприяйте спільним досвідам та згуртованості через спільні подорожі, екскурсії, табори, тощо.
Виявлення та вислуховування думок учнів: Залучайте учнів до вирішення питань, пов'язаних з життям класу. Вислуховуйте їхні думки та ідеї щодо покращення атмосфери в класі.
Заохочення та визнання досягнень: Не забувайте виявляти вдячність та заохочувати досягнення кожного учня, незалежно від їхньої складності чи обсягу.
Згуртування учнів - це процес, який вимагає часу, терпіння та уваги. Проявляйте цінність та зацікавленість у кожному учні, і ви побачите, як ваш клас стає ще більш об'єднаним та успішним.
Додаток до листа
Уповноваженого Верховної Ради
України з прав людини
від____________№_______
Графік роботи: понеділок - п'ятниця з 08.00 до 17.00.
•роз’яснення можливих шляхів повернення дитини або сімей з дітьми на підконтрольну Уряду України територію;
•отримання свідоцтва про народження дитини в умовах воєнного стану або його легалізації, якщо документ отриманий на непідконтрольній території;
•встановлення контакту з дитиною, яку вивіз один із батьків за кордон;
•заповнення форми розшуку дитини або заявки на отримання допомоги дітям, які зазнали травмувань внаслідок війни;
•інші питання, пов’язані з порушеннями прав людини.
•про дитину, яка загубилася;
•про злочин, скоєний проти дитини;
•якщо ви знайшли дитину без супроводу дорослих;
•якщо вам відомі факти депортації дитини;
•про примусову зміну громадянства та документів дитини;
•про інші порушення прав дитини під час війни.
0800-50-17-20 (безкоштовно)
044-299-74-08 (для дзвінків із-за кордону)
hotline@ombudsman.gov.ua
понеділок - четвер з 9:00-13:00, 13:45-18:00
п’ятниця з 9:00-13:00, 13:45-17:00,
вихідні дні — субота, неділя
Адреса: 01008, м. Київ, вул. Інститутська, 21/8
через портал «Діти війни» — сайт: https://childrenofwar.gov.ua/
1.Поради психолога.Детальніше за покликанням: 1.Як батькам та дитині заспокоюватися під час ракетних обстрілів
2. Ресурси позитивного батьківства: як стабілізувати себе та попередити емоційне вигорання.
Як розпізнати емоційне вигорання, як зберегти та збільшити власні ресурси, уникнути чи подолати емоційне вигорання навчає буклет “Ресурси позитивного батьківства: як стабілізувати себе та попередити емоційне вигорання”
Буклет розроблено в межах проєкту, що реалізується Всеукраїнським громадським центром «Волонтер» за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
3. Посібник “Розмови про війну”
Українські діти та підлітки під час війни потребують турботи і уваги дорослих, а, також, зрозумілої інформації про події навколо.
Асоціація психологів Португалії на допомогу батькам, опікунам та педагогам підготувала посібник «Розмови про війну» українською мовою.
Посібник ПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ ПРО ВІЙНУ
ДЛЯ БАТЬКІВ ТА ОПІКУНІВ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ
4.Для підтримки дітей, особливо з ООП створено телеграм канал
5. «Підтримай дитину»:
6. Як контролювати емоційний стан під час воєнного стану?
7. Чек-лист на канікули:
8. Підтримай дитину:
типові реакції дитини 12-18 років під час травматичних подій
9. Поради від експертів ЮНІСЕФ
1. Розроблено курс підвищення кваліфікації для освітян
«Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час і після завершення воєнних дій»
2. Методичні рекомендації
3. Підтримка дітей:
4. Як контролювати емоційний стан під час воєнного стану?
5. Як говорити з учнями на складні теми?
Поради для педагогів від психологів проєкту «Підтримай дитину»
Аби уникнути ситуацій, де ви можете стати жертвою кібербулінгу, потрібно дотримуватись наступних настанов:
• Висловлюй у мережі лише ті думки, які міг би сказати, дивлячись в очі співрозмовнику.
• Не вкидай негатив у кіберпростір.
• Підтримуй власну позитивну онлайн-репутацію.
• Не розповідай особисту інформацію незнайомцям. Відомості про тебе на сторінці в соцмережі зроби в налаштуваннях видимими лише для родичів та близьких друзів.
• Проігноруй одиничний випадок кібербулінгу – за таких умов кривдник, найімовірніше, втратить інтерес до тебе.
• Негайно звертайся про допомогу до дорослих, якщо випадки кібербулінгу мали місце вже кілька разів.
• Заблокуй електронні адреси, з яких тобі надійшли повідомлення негативного змісту, або попроси про це дорослого.
• Не реагуй у колективних чатах на коментарі так званих тролів. Розпалювати провокації в мережі – це найчастіше робота, за яку такі люди отримують гроші.
• Жартуй у мережі обережно, адже веселий, на твою думку, жарт комусь може видатися зовсім не смішним або навіть образливим. Відтак наслідки можуть бути непередбачуваними. Найчастіше, саме невдалий жарт є приводом для кібербулінгу.
• Ніколи не вдавайся до цькування чи приниження інших осіб. Будь-яку конфліктну ситуацію необхідно намагатися розв’язати за допомогою спокійного діалогу.
• Надай підтримку жертві нападу, якщо ти випадково став свідком кібербулінгу.
• Пам’ятай, що по інший бік екрана перебувають такі самі люди, як ти – зі своїми поглядами, реакціями та емоціями. Тож у будь-якому спілкуванні поводься толерантно, стримано, ввічливо, керуй своїми емоціями.
Коли і як і як говорити говорити з дитиною про онлайн-ризики :
Як тільки ви дозволяєте дитині користуватись гаджетом.
Допоможіть дитині дізнатись більше про Інтернет та світ довкола за допомогою розвиваючих ігор.
Досліджуйте разом.
Домовтесь про «зони» вдома, де можна використовувати гаджет.
1.Не розповсюджувати особисті дані.
2.Якщо з дитиною трапилась неприємна ситуація, то вона завжди може покластися на батьків.
3.Небезпечно зустрічатись з тими, кого ми знаємо тільки онлайн.
4.Не відповідати на повідомлення, які є неприємними.
5.Ні з ким не ділитись своїм паролем до гаджету та приватної сторінки.
6.Перед завантаженням нового додатку слід запитати дозволу у батьків
• Отримати додаткову інформацію про онлайн-ризики, шкідливий контент через Урядову консультаційну лінію з питань безпеки дітей в Інтернеті - 1545 далі вибрати 3 - анонімно, цілодобово, безкоштовно.
• Анонімно повідомити дитині про те, що сталося з ним або з нею в Інтернеті - зателефонувати на гарячу лінію Ла Страда - 116 111.
• Звернутися дитині до психолога або ж поставити питання з приводу психічного, сексуального або репродуктивного здоров’я через організацію Teenergizer, яка дає консультації “рівний-рівному” і з психологом безкоштовно і конфіденційно:Консультації
• Якщо дитина страждає від кібербулінгу і є потреба отримати допомогу анонімно, то можна скористатися чат-ботом Кіберпес в Telegram та Viber, або зателефонувати на лінію: 0800 505 170
• Отримати додаткову інформацію про онлайн-ризики і як діяти в таких ситуаціях через чат-бот проєкту #stop_sexтинг у Телеграмі - @StopSextingBot
• Довірливі стосунки між батьками та дітьми.
• Розмови про власні переживання після важкого робочого дня чи побаченого в мережі;
• Спільні інтереси та інформаційний простір, наприклад, спільний перегляд фільмів та їх обговорення чи прогулянки без гаджетів;
• Сімейна угода, як можливість врегулювати поведінку дитини в Інтернеті;
• Розвиток навичок цифрової стійкості через: розуміння дитиною, що вона натрапила на шкідливий контент; знання того, що робити, щоб звернутися за допомогою; навчання на власному досвіді; отримання підтримки для відновлення.
1578 – з питань протидії торгівлі людьми;
1588 – з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству дітей;
0800505501 (безкоштовно зі стаціонарних);
527 (безкоштовно з мобільних) – з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів.
Інформаційна кампанія «Розірви коло» – це частина масштабної програми UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення із протидії та запобігання домашнього та/і гендерно зумовленого насильства в Україні. Кампанія реалізується за підтримки уряду Великої Британії.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв із опраційною системою Windows 10 можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть з меню Пуск в розділ «Облікові записи користувачів»;
2) у категорії «Сімя та інші користувачі» натисніть «Додати члена сімї»;
3) операційна система на вибір запрпонує створити профіль для дитини або дорослого;
4) обравши відповідний пункт, введіть адресу електронної пошти. Для підтвердження адреси зайдіть в папку вхідних повідомлень електронної пошти.
Важливо: операційна система не дозволить активувати «батьківський контроль» для локального облікового запису. Створіть новий профіль для кожного користувача, якого належить контролювати.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв з операційною системою Android можна за такою послідовністю дій:
1) відкрийте програму «Play Маркет»;
2) у лівому верхньому кутку екрану натисніть на значок «меню» і виберіть «Установки» - «Батьківський контроль»;
3) увімкніть означену функцію;
4) обмежте доступ до налаштувань «батьківського контролю», встановивши PIN-код;
5) встановіть такі фільтри: «Додатки, ігри, фільми і серіали. Виберіть максимально допустиме вікове обмеження для контенту», «Музика і книги».
Важливо: «батьківський контроль» діє тільки на тому пристрої, де ви його налаштували. При необхідності ввімкніть його на іншому пристрої, знову виконавши наведені вище інструкції.
Встановити «батьківський контроль» для пристроїв «iPhone», «iPad», «iPod touch» можна за такою послідовністю дій:
1) перейдіть в меню «Налаштування» - «Основні» - «Обмеження».
2) покрутіть вниз і натисніть «Обмеження», а потім «Включити обмеження».
3) створіть пароль функції «Обмеження». Код-пароль обмежень необхідний для зміни налаштувань або відключення обмежень.
Крім того, на сайитах підтримки від виробників можна отримати додаткову інформацію щодо принципів роботи та точного налаштування функції «батьківського контролю».
1) Національна гаряча лінія з питань протидії насильству та захисту прав дитини (Пн.-Пт. з 12.00 до 16.00):
0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних);
16 111 (безкоштовно з мобільних).
2) Онлайн консультація для підлітків в Teenergizer
3) Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, куди звертатись за допомогою.
Адміністративна відповідальність за булінг КУАпП доповнено статтею 1734 «Булінг (цькування) учасника освітнього процесу», якою конкретно визначено відповідальність. Рада змінила Кодекс про адмінправопорушення. У статтю 172 (дрібне хуліганство) додали штрафи за цькування.
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Діяння (якщо воно скоєно вперше), передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння (якщо воно скоєно не вперше), передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.